2011. március 21.

Shinkanzen kiállítás Nagoyában

Most, amikor ezt a bejegyzést írom, már 6 nap telt el a címben említett kiállítás óta, de még csak most jutott ídőm arra, hogy pár gondolatot írjak az eseményről.

Március 21, Japánban munkaszüneti nap. Na nem kell megijedni, a japánok ugyanis nem a kohnbéla-féle "dicsőséges tanácsköztársaságot" ünneplik, hanem a tavaszi napéjegyenlőséget.

Idén ez a nap hétfőre esett, így hosszúra nyúlt a hétvége. Két kollégámmal még az előző pénteken elhatároztuk, hogy meglátogatjuk a Nagoya közelében a napokban megnyitott Shinkanzen kiállítást. Engem mindig is érdekeltek ezek a vonatcsodák, de szerintem bárkinek, legyen az gyermek vagy felnőtt, nagy élmény a szupervasúton utazni. Hát még közelről megnézni, beleülni, kipróbálni, tapintani ezeket a vasparipákat.... Kiváló kis program!

Erik, Én és Alejandro

Úgy tűnik, hogy a Japánok közül is sokakat érdekelt eza látványos mozdonyparádé, így közel 1 órát álltunk sorban a belépéshez szükséges jegyért. De megérte!

Először egy félig elsötétített terembe léptünk, ahol három nevezetes mozdonyt lehetett megtekinteni. Mindhárom sebességrekorder. Az első egy gőzmozdony volt, olyan 424-es méretű, és már ez is 160 km/h sebességre volt képes!

Az első sebességrekorder
Aztán jött az újabb sebességrekorder, ami 1996-ben 443 km/h sebességgel száguldott, végül pedig a Maglev (Superconducting, Magnetic Levitated Vehicle), vagyis a mágneses lineáris vonat. Ez utóbbi ugyan még csak prototípusként, próbapályán száguld, de már 1995-ben elérték vele az 581 km/h sebességet.

Bal oldalon a hagyományos kerekeken gördülő,
míg jobb oldalon a mágneses vonat látható

Én pózolok a "kacsacsőrű" Maglev előtt
További érdekessége a Maglev vonatnak, hogy ez első üzemszerűen működő szakaszt, Tokió, Yokohama és Nagoya között, várhatóan csupán 2027-re adják át! Tovább, Osakáig pedig csak 2040 körül fog elkészülni. Uram Isten! Lehet, hogy ezen én már nem is fogok utazni???

Ezt a termet elhagyva egy hatalmas hangárszerű épületrész következett, ahol a Shinkanzen teljes történetét felvonultató kiállítást lehet megtekinteni.

Idősebb, és a témában jártas olvasóim bizonyára tudják, hogy az első Shinkanzen szakaszt, az 1964es Tokioi Olimpiára építették. De ez még "csupán" 200 km/h sebesség körül közlekedett. Bár a MÁV-ról lehetne elmondani, hogy van olyan vasútvonal amin a vonatok ekkora sebességet tudnak elérni! De ez egyelőre még csupán az álom kategóriája marad jópár évig.


Az első Shinkanzen vonat - nem az eredeti

Az alábbi képen pedig a japán gyerekek kedvence, Doctor Yellow látható. Ez egy pályafenntartó, mérőkocsi. Mindig nagy feltűnést kelt, ha valamelyik állomáson áthúz vagy megáll. A gyerekek ilyenkor teljes extázisba esve kibálják, hogy Doctor Yellow!!!


Itt pedig Doctor Yellow egy korábbi változata
(a képen látható japán hölgy és gyerekek nem hozzám tartoznak)
Végezetül pedig egy újabb érdekesség a japán vasutakkal kapcsolatosan. Korábban azt hittem, hogy itt is az amerikai szabványt használják a vonatok nyomtáv-megválasztásánál. De nem! A hagyományos vonatok nyomtáv szélessége 1020 mm, míg a Shinkanzené az európai szabvány szerinti 1435 mm.

De talán a vonatokból mára ennyi elég lesz!












1 megjegyzés:

  1. Futurisztikus, látványos, magával ragadó és érdekes. Ezek a gombok sem szerepeltek a vélemények között, ezért gyorsan pótoltam. Nagy élmény lehetett... Éva

    VálaszTörlés