2009. december 4.

Kezd hidegre fordulni az idő

Bármilyen hihetetlenül is hangzik, de az elmúlt hét végéig, azaz december elejéig, még nagyon kellemes, az otthoni ősz közepének megfelelő időjárás volt. Igazán még fűteni sem kellett.
A hétvégével viszont már beköszöntött a kései ősznek megfelelő idő, bár napközben azért még most is eléri a hőmérséklet a 14-15 fokot. Este és kora reggel azért már hűvös van. Reggelente amikor beülök az autóba, 7-8 fokot mutat a hőmérő.
Nem szeretek egyébként az időjárásról társalogni, de most azért írok erről, mert ismét olyan élményben volt részem, amit szerintem érdemes a barátaimmal, ismerőseimmel és ismeretlen olvasóimmal is megosztani. Szóval a munkahelyen említettem a kollégáimnak, hogy most már bizony be kell kapcsoljam otthon a légkondicionálót (ami ugye fordított üzemmódban fűteni is tud), mert kezd hideg lenni a lakásban. A kollégáim nagyot néztek, hogy én a légkondival fűtök, mert azt mondják, ez zabálja az áramot, és ennek megfelelően kellően drága.

Amikor még a nyáron beköltöztem ebbe a lakásba, rögtön feltűnt, hogy nincsenek fűtőtestek, mint odahaza. Kérdeztem is, hogy ugye a lakásban padlófűtés van. Erre úgy néztek rám, mint aki legalább is a Marsról jött volna. Közölték velem, hogy természetesen nincsen, a légkondival lehet fűteni, vagy pedig vegyek kerozin fűtőtestet. Ekkor ennek még nem tulajdonítottam különösebb jelentőséget, hiszen a megérkezésemkor még 38-40 fok volt, ezért a fűtés még olyan távolian elképzelhetetlennek tűnt.
Kollégáim azt tanácsolták, hogy menjek el valamelyik nagyobb elektronikai cikkeket áruló boltba, pl. Yamada Denki, Bic Camera vagy Eiden stb. Itt biztosan tudok majd venni egy kerozinos fűtőtestet.
Így is tettem, és a hozzám közel eső Yamada Denkiben megvettem életem első kerozin fűtőtestét. Ez látható a fenti képen. Lényegében ez egy olyan kályha, amiben kerozint égetnek el. Persze teljesen automata, időzíthető, füstérzékelő van rajta, CO-érzékelő, lángőr stb. Ez is annyira jellemző Japánra! Az élet nagyon sok területén megfigyelhető ez a kettősség. Egyfelől a lakásokban nincsen központi fűtés, ezért mindenféle, számomra kissé primitívnek tűnő módon fűtenek, másfelől pedig a fűtőtest teljesen elektronikusan vezérelt, csak egy gombot kell megnyomni.


A készülékhez természetesen vennem kellett egy 18 literes műanyag kannát, amibe a benzinkutaknál tudok kerozint venni. Ajándékba kaptam egy teljesen automata kis szivattyút, amivel a képen látható kék kannából tudom átpumpálni a kerozint a fűtőtestben elhelyezett kerozin tartályba.

Szóval egy kicsit macerás a dolog, meg azért aki ismeri a kerozint, az el tudja képzelni, hogy azért van egy kis szaga is. És ami a legfontosabb, hogy éjszakára nem szabad bekapcsolva hagyni. (Mondanom sem kell, hogy a szoba oxigénjét használja el, illetve az égés termékek is ide távoznak.) De ez is tipikusan a japán takarékos gondolkodásnak megfelelő, hiszen ők azt mondják, hogy éjjel nem kell fűteni, hanem a felkelés előtt kb. 30 perccel előbbre kell az időzítést beállítani. Így mire felébred a dolgozó, már kellemesen meleg van. Viszont, hogy éjjel nem fázzanak, az ágyat fűtik mindenféle elektromos fűtő berendezéssel.

Ugyan még nincsen nagy hideg, de én is amikor kikelek reggelente az ágyból, akkor a szobában 17-18 fok van, a fürdőben pedig 15. Persze ha bekapcsolom az elektromos fűtést akkor az pillanatok alatt meleget varázsol.
Egyébként ez is időzíthető, de én egyelőre még nem tudom elolvasni az egyes kapcsolók megnevezését, ezért inkább nem is bajlódok vele. De előbb vagy utóbb meg kell fejtsem a működést, mert januárban azért már itt is kb. 2-3 fok körülire süllyed a hőmérséklet.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése