2010. március 14.

A Toyota visszahívásokról Toyotás szemmel

Közel 6 hónap távollét után, 2010. február 14-én hazautaztam!

Hazalátogatásom célja, hogy 7 japán kollégával együtt, a belgiumi Zeebrugge-ban, több mint 3000 Prius fékszoftverét átprogramozzuk. Mindez az amerikai kormányzat által pénzelt, a Toyota ellen irányuló iszonyatos médiakampánynak "köszönhető". Nem akarok minden bejegyzésemben politikai húrokat pengetni, de ezzel a témával kapcsolatban is elkerülhetetlen, hogy néhány gondolat erejéig elemezzük a Toyota hisztéria politikai és gazdasági hátterét.

Ugyanis, az az iszonyatos médiakampány ami az utóbbi hónapokban a Toyota ellen folyik, az már messze túlmutat a felmerült műszaki problémákon.

Az egész dolog, 2009. augusztus 28-án kezdődött, amikor San Diego (Kalifornia) mellett az autópályán egy Lexus ES350 közel 160 km/h-ás sebességgel belerohant egy Ford Explorerbe, majd erről nekicsapódott az útelválasztó korlátnak, a tetején többször átfordult, és végül lángra lobbant. A balesetben az autóban utazó mind a négy személy életét vesztette.
Isten Nyugosztalja Őket!

A balesetet az okozta, hogy a gázpedál beleakadt az autóban lévő vastag gumiszőnyegbe, aminek következtében az autót a vezetője fékezéssel nem tudta lelassítani.


Ezzel a szörnyű tragédiával kezdetét vette a Toyota ellen irányuló, immáron hónapok óta tartó iszonyatos média hadjárat. Bár a hírek zöme azért igyekszik elhallgatni azt az apró tényt, hogy az autóban nem belevaló, nem megfelelően rögzített, vastag, ún. "all weather type" gumiszőnyeg volt a már benne lévő textilszőnyeg tetején, amit az egyik helyi Lexus dealer helyezett el az autóban. Tehát ebben az esetben egyértelmű, hogy emberi mulasztás történt!

De hát ilyen furcsa az amerikai jogrendszer, különösen ami a termékfelelősség kérdését illeti. Az eset továbbá  jól mutatja azt is, hogy mekkora hatalma van a szenzációra éhes a médiának! Egy vagy több ember súlyos mulasztásáért, akár egy egész vállalat-óriást is képesek bemocskolni!

Persze mindez kapóra jött az amerikai kormányzatnak, miután a General Motors totális csődjét elkerülendő, 55 milliárd dollárt pumpált az immár állami tulajdonba került autógyárba. (Jelenleg a GM 61% az Amerikai Kincstár tulajdona!) Vagy talán az egész médiakampányt a háttérből az amerikai kormányzat irányítja?

A balesetet követően a Toyota 3.8 millió autót hívott vissza az Egyesült Államokban. De mindez a háttérből a NHTSA-t mozgató erőknek nem volt elég.  A cél egyértelmű, meg kell törni a TOYOTA legerősebb fegyverét, a legendásan híres minőséget és megbízhatóságot. Az NHTSA vezetője, Mr. LaHood - a korábbi republikánus képviselő Illinois államból - már odáig is elment, hogy egyenesen kijelentse, "Stop driving your Toyota".  Mindemellett még azt is tanácsolta ey a jóember, hogy a legjobb ha minden Toyota tulajdonos azonnal szervizbe viszi az autóját. Felmerülhet a kérdés, hogy akkor most hogyan vigye szervizbe, ha egy nagyhatalmú kormányzati ember azt mondja, hogy ne vezesd az autódat.
Persze ezt a rendkívül ostoba kijelentést 15 perc múlva vissza is vonta az illető. De ez már csak az apróbetüs hírek között szerepelt.

Majd ezt követte a gázpedál "beragadás" probléma. A nagyhatalmú média itt is azért elfelejti kihangsúlyozni, hogy csupán a Toyota  amerikai beszállítójától, a CTS Corporation (Indiana) nevű cégtől vásárolt gázpedálokkal van probléma. A Toyota "házi" beszállítója, a Denso Corp. által készített gázpedálokkal nincsen semmi gond.



Természetesen azért ennél a "problémánál" sem kell mindent elhinni a médiának, ugyanis a gázpedál NEM RAGAD BE! Néhány tucat esetben valóban előfordult, hogy a gázpedál lassabban tért vissza az alaphelyzetbe, vagy esetleg kissé nagyobb erő volt szükséges a lenyomásához. És ennél a "problémánál" tényleg csupány néhány tucat esetről van szó. És hány autót hívattak vissza? Több mint 8 milliót !!!!





Mi ez, ha nem egy tudatos lejárató kampány! Nagyon sok márka igen büszke lenne arra, ha csupán ekkora meghibásodási rátával (meghibásodások száma / eladott autók száma) kellene számolniuk, amikor a termékeik minőségéről van szó.

De a történet még itt sem ért véget, mert következett a Prius, a Toyota legfényesebb gyémántja, ami mind a mai napig az egyetlen sorozatgyártású, teljes értékű hibrid.
Megjegyzés: a Honda Insight csupán ún. mild-hybrid.

Itt aztán végképp nyilvánvalóvá vált, hogy a Toyotát ért támadások mögött már messze nem a közlekedés biztonságának növeléséről és az autózás biztonságosabbá tételéről van szó.
A Prius célbavételévele bizonyítja, hogy a cél a világ legnagyobb autógyártójának kerékbe törése, különösen a hibrid-fejlesztések megakasztása. Ugyanis Amerika lemaradt, már régen nem szuperhatalam, csak egy nagy ország, ami nagyon rossz irányba halad. Az autóipar területén lassan már Kína is maga mögé szorítja. Mi sem mutatja ezt jobban, mint az a hatalmas pofon, amit a Government Motors a Kínaiktól kapott akkor, amikor a Hummer márkát a nevetségesen alacsony 150 millió dolláros áron sem voltak a hajlandók megvenni.

Míg az európai autógyárak a dízelek fejlesztésére fektettek hangsúlyt, addig a Japánok, ott is különösen a Toyota és a Honda, a hibrid-járművek fejlesztése területén értek el kimagasló eredményeket. És hol van a nagy Amerikai Egyesült Államok? Az autóiparban milyen fejlesztéseket tudott az elmúlt 15-20 évben felmutatni? Röviden összefoglalható, egy nagy SEMMIT!

De visszatérve a Prius "problémára", nézzük is pontosan miről van szó? A legtöbb "nagytudású" autós "szaklap" arról számolt be, hogy "Baj van a Prius fékjével...." stb. Elolvasva egy két cikket már- már kezdi elhinni az ember, hogy az autó fékje bizonyos körülmények között valóban nem fog, és az autó lassulás nélkül belerohan bármibe ami az útjába kerül. Pedig erről szó sincsen! De ha valaki józan ésszel belegondol, hogyan is lehetne itt komoly fékproblémáról beszélni akkor, ha azt az autógyártó egy kb. 5 percet igénylő szoftverfrissétéssel megoldja. Mert pontosan következőről van szó....

Ha az autóval alacsony sebességgel, erősen csúszós, síkos úton, pl. letaposott hóval vagy jégpáncéllal borított útfelületen haladunk, akkor ugye, mint minden autónál, itt is működésbe léphet az ABS.
Tudni kell azonban, hogy a Prius-on egymással párhuzamosan két fékrendszer is dolgozik (az egyik a hagyományos hidraulikus fék, míg a másik a generátor üzemben történő elektromos visszatápláló fékezés). Az ABS működésbe lépésekor azonban a fékrendszer elektronikája lekapcsolja az elektromos fékezést, és pusztán hidraulikus úton lassítja az autót. És mivel alacsony sebességnél a fékpedált a vezető csak igen kis mértékben nyomja le, ezért előfordulhat, hogy a kifinomultabb lábbal rendelkező autósok, egy igen rövid pillanatra megérezhetik, amint az elektromos fékezés kikapcsol.

A módosított szoftver ezen az "érzésen" változtat. Ezek után felteszem a kérdést, akkor itt milyen fékproblémáról van szó? Nem akarom elbagatelizálni a dolgot, de a "problémát" ahhoz lehetne hasonlítani, mint amikor valakinek mondjuk túl kevés a szervo rásegítés a kormánykeréken. Ettől még azonban el tudja fordítani a kormánykereket. És még egyszer szeretném kihangsúlyozni, hogy a jelenséget csupán igen kicsi fékerőnél lehet észlelni. Ha valaki jobban rátapos a fékre, akkor ebből semmit nem fog tapasztalni!

De itt még mindig nem ért véget a történet. Most már minden koccanásos baleset, ami egy Toyotával történik, az vezető hírként szerepel a mérvadó médiákban. Amerikában két Prius bokrosodott meg, és száguldott 100 mérföld/óra tempóban a semmibe. Persze rögtön ott volt a vérszagra bevadult média, és míg a vezető a száguldás közben 26 percen (!!!) át telefonált a 911-gyel, addig az egészet helikopterről filmezték. Persze aztán az autót egy "Higway patrol officer" segítségével végül sikerült megállítani, bár némi horpadás ugyan keletkezett az orrán.



Aztán néhány nap múlva azt is lehetett hallani, hogy a elszabadult Prius vezetője, Mr. Sikes kb. 700 millió dolláros adósságot halmozott fel a cégében. Ilyenkor óhatalanul is felmerül a kérdés, hogy esetleg nem egy kövér kártérítési csekkel kívánja a jóember a cége hatalmas tartozását rendezni?

A Youtube-on található egy videó, ami ugyan meglehetősen trágár, de jól összefoglalja, hogy mekkor idióta az, aki 26 percen keresztül nem tudja az elszabadult Prius-át megállítani.
http://www.youtube.com/watch?v=lZ4PtafRB9c


Szóval ilyen világot élünk! Nem tudom ez az egész hová fog vezetni, de jó biztos nem fog belőle kisülni. Bízom a józan észben, és abban, hogy egyre többen kezdik felismerni, hogy a háttérben miről is van szó.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése